Bu konu başlığı altında Stok Akış Diyagramı uygulamaları hakkındaki sorular ele alınacaktır.
Stok Akış Diyagramı ile ilgili olarak öğrenciden beklentimiz ne olabilir?
Stokun bir birikim olduğunu ve bu birikimi besleyen bir giriş ile boşaltan bir çıkış olduğunu fark etmelerini bekleriz. Giriş ve çıkış akışına göre stoktaki birikimin nasıl etkilendiğini kavrayabilmeleri beklenir.
Stok Akış Diyagramı ZBDG ile birlikte mi ele alınmalı?
“Tüm araçlar birbiri ile bağlantılı olduğu için bir bütün olarak ele alınmalı. Ancak araçlar öğretilirken tek tek de ele alınabilir. Daha bütünsel bir sistem düşünürü bakış açısı kazandırmak için araçların birbirleri ile ilişkisi mutlaka gösterilmelidir.”
Stok Akış Diyagramını çocuklara nasıl anlatabilirim?
“Önce stok ve birikimin ne olduğu ile başlıyorum. Çevrende neler birikmiş görüyorsun? soruları ile öğrencilerin bu konuda farkındalıklarını tespit ederim. Ardından her birikimin bir stok olup olmadığı hakkında konuşuruz. Stoğu artıran giriş ve azaltan çıkış akışlarını fark etmeleri için görsel olarak halıya, tahtaya veya panoya stok akış diyagramı çizilir. Sonra bunun üzerine sohbet edilir.
Ardından kağıt bir bardak ile deney yapılır. Kağıt bardağa bir miktar su doldurmaya başlar su doldukça bardağın içindeki su miktarının arttığı yani stoğun arttığı söylenir. Böyle devam ederse ne olacağı sorulur. Öğrencilerden yanıt alındıktan sonra su doldurmaya devam edilir ve taştığı gözlemlenir. Suyun taşmaması için ne yapılabileceği sorulur ve yanıtlar alındıktan sonra kağıt bardağın altına kalem ile delik açılır ve bardağın içindeki suya ne olduğu sorulur.
Sürahiden bardağa konan suyun giriş , bardağın altındaki deliğin ise çıkış akışı olduğunu fark etmeleri sağlanır. Bu durumda bardağın stok olduğu anlatılır. “ Özlem Orçun
Ardından kağıt bir bardak ile deney yapılır. Kağıt bardağa bir miktar su doldurmaya başlar su doldukça bardağın içindeki su miktarının arttığı yani stoğun arttığı söylenir. Böyle devam ederse ne olacağı sorulur. Öğrencilerden yanıt alındıktan sonra su doldurmaya devam edilir ve taştığı gözlemlenir. Suyun taşmaması için ne yapılabileceği sorulur ve yanıtlar alındıktan sonra kağıt bardağın altına kalem ile delik açılır ve bardağın içindeki suya ne olduğu sorulur.
Sürahiden bardağa konan suyun giriş , bardağın altındaki deliğin ise çıkış akışı olduğunu fark etmeleri sağlanır. Bu durumda bardağın stok olduğu anlatılır. “ Özlem Orçun
Giriş çıkış akışları boru olmak zorunda mı?
“Evet boru olmalı. Çünkü stoka giriş ve çıkış akışı olduğu için bu akışın bir boru ile temsil edilmesi gerekiyor. Bİlgi akışı ile de karışmaması için boru şeklinde olmalı.